Wyka ptasia krok po kroku

  • wyka ptasia

Na moje pierwsze starcie z malarstwem botanicznym wybrałem wykę ptasią (Vicia cracca), która obficie kwitnie teraz na łąkach. Ma ciekawy kształt i piękne kolory. Może nie jest to roślina najłatwiejsza do namalowania, ale zobaczymy, co z tego wyjdzie.

Kompozycja

Na zwykłym papierze narysowałem szkice rośliny. Następnie na papier położyłem kalkę kreślarską i na niej narysowałem kształty czarnym cienkopisem. Powycinałem poszczególne elementy i próbowałem ułożyć z tego sensowną kompozycję, co nie było wcale takie proste.

001

Kiedy już ułożyłem kompozycję, odwróciłem papier na którym będę malował i ułożyłem na nim kompozycję, ale w lustrzanym odbiciu, po czym przykleiłem moje elementy do tylnej strony papieru akwarelowego.

002

Szkic

Przyłożyłem mój papier akwarelowy (z przyklejonymi od spodu elementami) do okna balkonowego (Nie mam light boxa a to darmowy zamiennik. Można to zrobić zresztą na kilka innych sposobów). Teraz używając ołówka HP skopiowałem wszystkie kształty już na papierze akwarelowym (używam Fabriano Artistico prasowanego na gorąco o gramaturze 300).

003

Mam już szkic na papierze teraz mogę zacząć malować.

004

Papier przykleiłem taśmą malarską to tablicy malarskiej. Na całość położyłem duży arkusz kalki kreślarskiej wycinając w niej fragment, który odkrywa element, który będę malował. W ten sposób cały arkusz papieru mam zakryty, a dostęp mam tylko do fragmentu, nad którym będę pracował. Dzięki temu uchronię papier od przypadkowych plam, rozlanej farby, czy jakiegokolwiek brudu. Kalkę w kilku miejscach również przykleiłem taśmą do tablicy.

005

Na kolejnych zdjęciach możesz zobaczyć kolejne etapy malowania tego fragmentu. Zawsze zaczynam od najjaśniejszych odcieni. Używam głównie Ultramarine Blue PB29 i Winsor Violet PV23. Nakładam kolejne, coraz ciemniejsze warstwy, których w sumie jest kilkanaście. Na koniec dodaję włoski. Włoski maluję białym gwaszem, do którego dodaję odrobinę niebieskiej akwareli, żeby kolor nie był zupełnie biały.

Liście

Kolejny etap to liście wyki ptasiej. Maluję je tak jak wcześniejsze fragmenty, nakładając kolejne, coraz ciemniejsze warstwy tym razem zieleni. Dopiero na sam koniec dodaję małe włoski.

Kwiaty

Po namalowaniu liści zostały mi tylko kwiaty. Jedna gałązka z kwiatami połączona z liśćmi, trzy kwiaty w dużym powiększeniu i największy element kwiatowy po prawej stronie.

Podsumowanie

Wyka ptasia powstawała 10 dni. Malowałem ją na papierze Fabriano Artistico o gramaturze 300. Wymiary to 35 x 45 cm. Tak wygląda skończony obraz:

029

Film

Zmontowałem film pokazujący historię powstawania wyki ptasiej. Na początku i na końcu są zdjęcia, a w środku film.

Spodobał Ci się wpis? Udostępnij innym! Dziękuję! Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Autor |2017-11-24T12:16:48+00:001 lipca 2014|Filmy, Malowanie w toku|