Szkic żmijowca zwyczajnego i przeplatki didyma

  • szkic żmijowca zwyczajnego i przeplatki didyma

Wczoraj zacząłem nowy botaniczny projekt. Poproszono mnie o namalowanie kilku obrazów nawiązujących do twórczości Marii Sibylli Merian, niemieckiej artystki i entomolożki żyjącej na przełomie XVII/XVIII w. Moje ilustracje będą eksponowane w PAN Bibliotece Gdańskiej podczas Nocy Muzeów 2016. Zauważyłem, że Maria w swoich pracach przedstawia na jednej ilustracji roślinę i cykl życia jakiegoś owada (ale nie tylko), głównie motyla lub ćmy. W moim pierwszym projekcie postanowiłem namalować żmijowca zwyczajnego (Echium vulgare) i pokazać poszczególne etapy życia przeplatki didyma (Melitaea didyma), włączając w to stadium gąsienicy, poczwarki i imago (dorosłego owada).

Szkic na kalce kreślarskiej

W pierwszym etapie narysowałem wszystkie potrzebne mi kształty na kalce kreślarskiej, używając czarnego cienkopisu. Nie rysowałem od razu ołówkiem na papierze, bo gdybym coś zrobił źle, musiałbym to zetrzeć i mógłbym zniszczyć papier. Poza tym na tym etapie nie wiedziałem jeszcze dokładnie jaką chcę ustalić kompozycję.

szkic żmijowca zwyczajnego i przeplatki didyma 001

Kalka kreślarska jest przezroczysta, co daje nam bardzo duże możliwości jeśli chodzi o kompozycję. Szkic na kalce można zrobić od razu cienkopisem. Można też najpierw szkicować ołówkiem i dopiero jak już będziemy zadowoleni ze szkicu, nanieść na niego szkic cienkopisem. Można też wykorzystać transparentne właściwości kalki kreślarskiej i umieścić ją na np. wydrukowanym zdjęciu, po czym zwyczajnie skopiować kształty na kalkę.

Po co robić szkic na kalce kreślarskiej

Mając rysunki na kalce kreślarskiej można wyciąć każdy kształt i w ten sposób o wiele łatwiej ustalić kompozycję, manipulując poszczególnymi rysunkami. W moim wypadku na tym etapie odrzuciłem dwa liście, bo kompozycja była już zbyt pełna. To zdjęcie pokazuje pierwszy pomysł, ale ostatecznie całość wygląda nieco inaczej. Dzięki przezroczystości kalki możemy dowolnie układać poszczególne elementy do momentu, aż będziemy zadowoleni z kompozycji.

szkic żmijowca zwyczajnego i przeplatki didyma 002

Jak przenieść kompozycję na papier akwarelowy

We wpisie Wyka ptasia krok po kroku pokazałem trzy zdjęcia, pokazujące co zrobiłem z takimi szkicami na kalce i pokrótce opisałem, jak przeniosłem je na papier akwarelowy. Generalnie szkic na kalce kreślarskiej należy podłożyć pod papier akwarelowy i podświetlić w jakikolwiek sposób od spodu, dzięki czemu kontury będą dobrze widoczne i można rysować na papierze akwarelowym. Robi się to po to, żeby zminimalizować ryzyko wielokrotnego zmazywania ołówka z papieru w wypadku pomyłem. Pomyłki przy tego typu transferze raczej się nie zdarzą, a jeśli już, będą niewielkie.

Jest też inny sposób na przeniesienie szkicu na papier. Kalkę ze szkicem należy odwrócić i ołówkiem (ja to robię ołówkiem HB) zamazać szkic. Następnie wystarczy położyć delikatnie kalkę na papier akwarelowy i jakimś cienkim rysikiem zwyczajnie przejechać po szkicu, który odbije się na papierze akwarelowym. Czyli zasada działania taka sama, jakbyśmy mieli do czynienia z takimi starymi, ciemnymi kalkami (których nie używamy dlatego, że są tłuste i brudzą nieodwracalnie podłoże).

Zamiast tej czasochłonnej metody możemy też użyć papier transferowy Saral Graphite, który działa dokładnie tak, jak zwykła kalka, ale nie pozostawia tłustych plam. Minusem jest niestety jego cena, stąd inne tańsze metody, ale tak naprawdę jedna rolka Sarala wystarczy na długie lata.

Ostateczna kompozycja

Tak wygląda ostateczna kompozycja. Przesadziłem tutaj na zdjęciu z kontrastem po to, żebyście zobaczyli wyraźnie rysunek ołówkiem. Jak widać, trochę zmieniło się w stosunku do pierwotnego planu. Poczwarkę i gąsienicę umieściłem na łodydze po prawej stronie na dole. Chciałem stworzyć wrażenie kolejnego przechodzenia jednego etapu w drugi od dołu do góry: poczwarka, gąsienica i w końcu na górze owad dorosły. Ponieważ motyl na górze ma rozłożone skrzydła, a chciałem też pokazać jego skrzydła od spodu, bo mają zupełnie inne kolory, umieściłem jeszcze jednego owada w środku ze skrzydłami widzianymi z boku.

szkic żmijowca zwyczajnego i przeplatki didyma 003

Zbliżenie na szkic. Po wykonaniu takiego szkicu warto też zrolować gumkę chlebową i przejechać nią po szkicu, zdejmując dzięki temu nadmiar grafitu. W ten sposób unikniemy później niechcianych smug i rozmazań. Na zbyt jasny szkic zawsze można nanieść dodatkowe linie.

szkic żmijowca zwyczajnego i przeplatki didyma 004

Naniosłem już pierwszą warstwę na kwiaty żmijowca. Używałem głównie Ultramarine Blue PB29 i Indanthrene Blue PB60.

szkic żmijowca zwyczajnego i przeplatki didyma 005

Spodobał Ci się wpis? Udostępnij innym! Dziękuję! Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Autor |2017-11-23T14:32:19+00:0030 września 2015|Malowanie w toku, Materiały, Porady|