Założę się, że każdy ma na swojej palecie przynajmniej jeden czerwony kolor. U mnie jest ich trochę więcej, bo malując kwiaty, spotykam się z naprawdę wieloma odcieniami. W tym poście przedstawię Wam, jak wybieram czerwienie do mojej palety, na co zwracam uwagę i jakie są moje najbardziej przydatne odcienie.

Testy

Na pomysł z opisaniem moich czerwieni wpadłem po tym, jak przygotowywałem się do malowania czerwonego goździka. Na początku byłem pewien, że użyję głównie Winsor Red PR254, ale później uświadomiłem sobie, że wpadłem w pułapkę wracania zawsze do tego samego czerwonego. Za każdym razem, kiedy miałem użyć tego koloru, na myśl przychodził mi Winsor Red PR254. Wbiłem sobie do głowy, że to bardzo uniwersalny czerwony i zawsze od niego zaczynam. Tym razem okazało się, że kolor, który potrzebuję, musi być zupełnie inny. A co gorsza – odpowiedniego koloru nie miałem na palecie.

Najpierw zacząłem od sprawdzenia, czy z kolorów, które mam, uda mi się uzyskać to, czego szukam. Tym razem chciałem wykorzystać technikę optycznego mieszania kolorów. Postanowiłem też przetestować papier Arches HP (w poście Test papieru Arches HP przeczytasz więcej). Namalowałem plamy różnych kolorów: Permanent Rose PV19, Translucent Orange PO71, Quinacridone Red PR209, Winsor Red PR254, Perylene Maroon PR179 i Quinacridone Magenta PR122. Kiedy wyschły, naniosłem drugą warstwę Winsor Red PR254 i sprawdziłem, co wyszło:

001-testy-czerwonego

A wyszły różne czerwienie, ale niestety nic nie przypominało tego, czego szukałem. Otworzyłem więc moje pudło z tubkami farby i wyjąłem moje wzorniki. Okazało się, że wśród tubek znalazłem Pyrrole Red Light PR255, którą otworzyłem wcześniej tylko raz, robiąc wzornik. Spojrzałem na wzornik i… to było to! Tubka, którą mam, jest firmy QoR. Dostałem kiedyś taki mały zestaw tych farb. Sam bym ich nie kupił, bo są dla mnie za drogie. Niestety wśród farb Winsor&Newton nie ma odpowiednika, ale jest wśród Daniel Smithów – Pyrrol Scarlet PR255 i Schmincke Horadam – Scarlet Red PR255 – polecam!

002-czerwone-wzorniki

Jak wybieram kolory

Kiedy wybieram kolory do palety, pierwsza rzecz jaką robię, to sprawdzanie pigmentów (O pigmentach przeczytasz też we wpisie Co warto wiedzieć o farbach akwarelowych). Staram się używać tylko farb z jednym pigmentem. Aktualnie na mojej palecie mam tylko Sap Green, który ma dwa pigmenty: PG36 i PY110. Zazwyczaj, kiedy patrzymy na pigmenty, możemy ocenić, czy kolory zrobione przez różnych producentów są takie same, pomimo różnych nazw. Na przykład Perylene Maroon PR179 Winsor&Newton i Deep Red PR179 Schmincke Horadam to te same kolory – obydwa mają pigment PR179.

Jeśli spojrzysz na wzorniki wyżej, zauważysz, że podzieliłem je też na pewne grupy. To kolejny sposób selekcji kolorów: jeśli w danej grupie kolory wyglądają bardzo podobnie, wybieram tylko jeden z nich.

Uwagę zwracam również na transparentność (używam głównie farb transparentnych lub półtransparentnych) i odporność na światło.

Moje najbardziej przydatne czerwienie

Poniżej znajdziesz listę czerwonych kolorów, które dla mnie są najbardziej pomocne, a przy tym różnią się od siebie. Polecam zatem:

  • Pyrrole Red Light PR255 – pomarańczowy-czerwony. To kolor, który powinienem mieć już dawno temu. Zawsze myślałem, że Winsor Red jest ciepły, ale nie jest. Pyrrole Red Light to wspaniały ciepły czerwony. Jest bardzo żywy, półtransparentny i ma doskonałą odporność na światło. W rodzinie ciepłych czerwieni, którą posiadam Pyrrole Red Light PR255 jest podobny do Scarlet Lake PR188. Zrobiłem małe rozeznanie i okazuje się, że Winsor&Newton nie ma w swojej ofercie farby z pigmentem PR255. Ale ma ją Daniel Smith – Pyrrol Scarlet zrobiony jest z pigmentu PR255, czyli to ten sam kolor, który będę musiał kupić, bo jest tańszy od QoR.
  • Winsor Red PR254 – czerwony-czerwony. Teraz, kiedy kładę obok siebie dwa wzorniki (Winsor Red PR254 i Pyrole Red Light PR255) widzę wyraźnie, że Winsor Red jest zimniejszy. To też świetna czerwień, bardzo ją lubię i była ona długo moim numerem jeden. Pyrrol Red Daniel Smith i Scarlet Red Schmincke Horadam to te same kolory.
  • Quinacridone Red PR209 – różowy-czerwony. Bardzo różny od dwóch poprzednich. Po rozcieńczeniu wyraźnie zbliża się do różu. Bardzo pomocny w wielu wypadkach. Quinacridone Coral PR209 Daniel Smith to ten sam kolor. Uwaga: Quinacridone Red Daniel Smith to zupełnie inny kolor zrobiony z pigmentu PV19.
  • Winsor Red Deep PR264 – ciemny-czerwony. To mój ulubiony ciemny czerwony, przypomina mi kolor krwi. Często używam go do przyciemniania Winsor Red PR254 lub do malowania cieni. Łączę go też z Perylene Green PBk31, żeby utworzyć czarny. Pyrrol Crimson PR264 Daniel Smith to ten sam kolor. Uwaga: Alizarin Crimson PR83 i Permanent Alizarin Crimson PR177 są bardzo podobne (Alizarin Crimson bardziej), ale obydwa mają o wiele gorszą odporność na światło.
  • Perylene Maroon PR179 – brązowy-czerwony. Bardzo ciekawy ciemny czerwony, właściwie wygląda bardziej jak brązowy (w zależności od tego, co jest obok: przy czerwieniach wygląda na czerwony, przy brązach na brązowy). Bardzo dobrze łączy się z innymi kolorami. Deep Red PR179 Schmincke Horadam to ten sam kolor.

004-przydatne-czerwienie

To czerwienie, które dla mnie są najbardziej użyteczne. Nie włączyłem w to zestawienie magenty i różów, bo dla mnie to zupełnie inna rodzina.

Spodobał Ci się wpis? Udostępnij innym! Dziękuję! Share on FacebookPin on PinterestShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn